Monday, June 20, 2011

Golden Bauhinia Square

The Golden Bauhinia Square adalah sebuah kawasan terbuka di Wan Chai North, Hong Kong. Persegi itu dinamakan sempena patung gergasi emas Bauhinia blakeana di tengah-tengah kawasan itu, yang terletak di luar Hong Kong Convention dan Exhibition Centre, di mana upacara untuk penyerahan Hong Kong dan penubuhan Wilayah Pentadbiran Khas Hong Kong telah diadakan pada bulan Julai 1997. Upacara bendera penjanaan diadakan setiap hari pada pukul 8:00 pagi. Ia dianggap sebagai tarikan pelancong. Ukiran, satu hujungnya bunga Bauhinia, ialah 6 meter tinggi.

Sebahagian besar
terdiri daripada Bauhinia pada asas satu tiang granit merah pada piramid.
Patung itu adalah dianggap sebagai simbol penting bagi rakyat di Hong Kong selepas penyatuan semula. Pada hari kedua Tahun Baru Cina dan Hari Kebangsaan Republik Rakyat China, datarandinyalakan dengan pertunjukkan bunga api.

Info kopipes wikipedia je. Hebat kan.. hihi!
Terpejam plak haihh! Ngantok sangat la tuh.. :)

Sebenarnya taktau kenapa jejak je kaki di tanah Hong Kong ni kepala den ni pening dan rasa tak sedap badan. Mungkin perubahan cuaca. Mungkin juga koo pening tengok bangunan kat sana. Kebanyakkan bangunan kat sana tinggi tinggiiiiiiiiiiiiii okeh. Jalan raya pulak bertingkat tingkat, berpusing pusing. SAH sebab tu aku pening tuh!
Dah ler pening tengok bangunan tinggi melangit. Pergi plak tengok lauttt. Aku ni kan mabuk laut. Tengokk je ombakk lagi rasa nak muntah. hahhahah!

Orang gi Hong Kong kemain seronok tapi aku?? Nak pitam kooooooooo..Naik bas apa lagik. Tido. Itu adalah jalan terbaik bagi menghilangkan mabuk aku ni. Tapi tak jalan. Tak hilang ok. Pening, tekak plak loya.

Geram betul aku kan. Gi toilet jolok tekak kasi muntah. Yela selagi tak keluar tu memang azab betul. Rasa seksa je. Bila dah muntah baru rasa legaaaaaaaaaa ya amatttt!


Pasni kita ke Masjid Amar pulakk.. :)




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Penafian @ Pemberitahuan

Segala isi kandungan dan gambar-gambar di misswawa's blog ini tidak boleh ditiru, dihasilkan semula dalam bentuk-bentuk lain, dipindahmilik, dicetak, disimpan atau digunakan semula. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit dan/atau rujukan kepada misswawa's blog . SEKIAN dimaklumkan sekali lagi

apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut akta AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998