Wednesday, February 16, 2011

Hari sabtu tanpa plastikkk. Ada paham??

Hari sabtu lepas aku gi carefour beli hamster yang baru. Pengganti Chika dan peneman baru Zhaffy. Nama untuk hamster baru belum ada nama la, rasa nak buh Dottie plak. Heeeeeeeee!!

Seperti yang sedia maklum. Hari SABTU adalah hari tanpa plastik. Siapa yang masih tidak tahu mengenainya sila angkat tangannnnnnnn???????????????????
Aiyakk!
Sangat memalukan la kalau tidak tahu
.

Setelah mendapat hamster aku ke kaunter bayaran utk membuat bayaran loh. Di hadapan kami terdapat seorang bapa dan 2 orang anak lelakinya yang ingin membuat bayaran. Rasanya seperti kereta atau lori mainan nampaknya. Dah selesai bayaran si bapa meminta plastik kepada juruwang tersebut.


"Encik, harini hari tanpa plastik. Kalau encik nak kena bayar 20 sen... bla bla.."
Lebih kurang gitu la juruwang tu cakap kat si bapa tersebut.


Dengan muka agak terkejut dan hairan si bapa dengan tidak puashati "Eyhhh! kenapa saya kena bayar plak. Sejak bila plak takleh kasi beg plastik ni.. memandai-mandai je korang ni yerr.. bla bla bla"


Nak taknak dengan perasaan geram nampaknya keluarkan 20 sen dan mengambil beg plastik itu dengan muka bengkekkk. hehehehe!


Rasanya tak ada beg plastik pun anak-anak dia buleh je pegang mainan tu.



Erk!



Aku dengan adik perempuan aku pandang antara satu sama lain. Dalam hati masing-masing rasa nak jawabkan je bagi pihak juruwang tu yang tercengang juga. Aku yang geram bila tengok situasi tersebut.


Rupanya masih ada orang yang tidak mengikuti perkembangan semasa ya. Bahawasanya hari sabtu adalah hari TIDAK digalakkan memakai beg plastik. Punya la kerajaan promosi besar-besaran kut pasal projek ni tapi masih ada yang tidak tahu.

Haiii macam-macam ragam!



Tujuan kempen ini adalah bagi mengalakkan budaya kitar-semula dan mendidik masyarakat mengurangkan penggunaan beg plastik sekaligus mengurangkan pencemaran putih atau white pollution.




1 comment:

Puan Capa said...

say no to plastic!ngeeeeeee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Penafian @ Pemberitahuan

Segala isi kandungan dan gambar-gambar di misswawa's blog ini tidak boleh ditiru, dihasilkan semula dalam bentuk-bentuk lain, dipindahmilik, dicetak, disimpan atau digunakan semula. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit dan/atau rujukan kepada misswawa's blog . SEKIAN dimaklumkan sekali lagi

apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut akta AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998