Wednesday, October 27, 2010

One Litre of Tears

Pak Lang Lalan kasi pinjam CD cerita jepun ni. Semangat giler pakcik tuh s0h aku tgk. Aduihh! Mula cam malas nya nak tgk cerita-cerita jepun ni. Semuanya ada 11 episode yer, nak abeskan tuh mungkin bercinta kottt.
Bila dah start tgk episod pertama. Tgk yang kedua plak.. Aikk! tertiba tak bleh nk berhenti tgk la, best semacam je. Tgk non stop sampai episod 9 ye kawan-kawan. Hahhaha!

Sumpah!! cerita ni bestt giler. Yang paling penting sedey toksah ckp la. Aduyaii.. Tgk hari ahad tu sampai bengkak-bengkak mata nanges ok. Seyes mmg sedey!!
Aii story sikit ok..?

Berkisarkan seorang gadis bernama Kito Aya berusia 15 tahun didapati menghidap penyakit Spinocerebellar Atrophy penyakit yg tidak buleh disembuhkan.

Anak perempuan seorang pemilik kedai tahu dengan keluarga penuh perhatian dan kasih sayang. Aya seorang yg baik, periang, aktif dan gadis berkerja keras dalam kehidupannya.

Lebih menarik bila Aya berjaya masuk ke sekolah tinggi. Mula dari situ penyakit Aya mula menunjukkan tanda-tanda macam kerap tersandung, cramp dan jatuh secara tiba-tiba.

Bayangkan umur semuda Aya terpaksa menerima berita tentang penyakit dia tuh. Adoii sedey nya. Mulanya dia tidak dapat menerima hakikat dan menyalahkan takdir "kenapa penyakit tuh ada pada dia.."

Dan lebih membuatkan hati kita terharu pabila melihat ketabahan seorang ibu berusaha utk mencari rawatan utk anak dia walaupon tahu yg penyakit tu tak buleh diubati. Tabah tol mak dia, sentiasa beri semangat.. Haa.. Lelaki ala-ala ariel peter pen ni plak teman lelaki Aya. Sentiasa memberi kata-kata perangsang pada gadis tuh. Peneman di kala kesusahan.. Yang tak tahan tgk lelaki menangis, auww so suweett!!Walaupon gadis tuh dah tak buleh jalan, sukar bercakap tapi laki tu bersungguh nak berkawan. Tu makna nya dia ikhlas menyayangi gadis itu.Penyakit Spinocerebellar Atrophy ini akan mempengaruhi kemampuan Aya untuk bergerak secara berperingkat. Tubuhnya akan sukar untuk mengawal gerak langkahnya, bercakap dan aktiviti harian pun berubah dari hari kehari.

Seorang gadis yang aktif bersukan, terpaksa menerima penyakit itu dengan tabah. Dia sentiasa menulis dan terus menulis walaupon pergerakkan tangan semakin hari semakin susah dan terbatas. Sehingga artikel beliau mendapat sambutan bila di cetak utk bacaan ramai.
Dibibir sentiasa mengungkapkan 'arigato' kepada semua orang.. C0mel je! Keluarga yang sentiasa berada dibelakang dan membantu ketika Aya dalam kesusahan dan kesedihan. Watak ayahnya dalam cerita ni pun menunjukkan kasih sayang yang mendalam terhadap anak nya. Garang-garang si bapak juga tidak dapat mengawal kesedihan pabila mendapat tahu si anak menerima dugaan seperti ini. Bapak dia ni nanges beria-ria, si ibu plak jarang menanges kira tabah lagi ibu berbanding si bapa.. =)
Kelembutan si ibu terserlah.. Kuat dia mengharungi dugaan dalam hidup, jarang menanges kalau nanges pun tak penah tunjukkan depan anak dan kerap memberikan si anak kata-kata perangsang dan semangat utk teruskan kehidupan seperti orang normal.
Korang tgk la.. best best.. Tgk la kat web mana-mana. Download tgk.. Gerenti nanges sampai bengkak2 mata punya. hahhaha!! Meh try tgk video nehh..




Yang pasti airmata anda tidak akan berhenti mengalir pabila menghayati cerita 'One Litre of Tears' ini. Selamat Menonton yeah!

owh lupa nk bgtau ni kisah benar sebenarnya.. =)

3 comments:

mEiZ SHA said...

air mata kt laju je mengalir tgk citer ni wa..:)

she sangat comel kan..:)
sgt sedih ngan ending dia kan..
x sangka ada penyakit mcm ni rupenyer...

Wawa_Nadwa said...

mEiZ SHA:

a'ah a'ah!!
betui tuh laju je ngalir.
sedey sgt2..

ending tak sedih sgt cume masa dia nk terima penyakit dia tuh sedeh giler..

n dia sgt chomel kan??
=)

ceera said...

citer nie memang sedih. Akak tengok kat channel 8 dulu...

pompuan tu cute gile kan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Penafian @ Pemberitahuan

Segala isi kandungan dan gambar-gambar di misswawa's blog ini tidak boleh ditiru, dihasilkan semula dalam bentuk-bentuk lain, dipindahmilik, dicetak, disimpan atau digunakan semula. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit dan/atau rujukan kepada misswawa's blog . SEKIAN dimaklumkan sekali lagi

apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut akta AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998