Thursday, March 4, 2010

Pekeliling Kod Etika Pakaian Staf

Kan aku ade jual kameja kat opis kan, dan dan tuh plak kuorrr email dari TP tentang pekeliling berkenaan kod etika pakaian kerja staf.

Tertiba rasa bersalah plak seolah-olah mengalakkan lagi mereka memakai begini kan.. ellowww!! aku jual je tau, sape soh pakai kt opis. hahaha!
Cop cop cop!! Buleh pakai l0hh tapi ada la peraturan yang perlu dipatuhi. Kena la pandai mengayakan nye supaya nampak lebih sopan dan kemas.. =)Perkara 3. Staf lelaki hendaklah sentiasa mengenakan pakaian yang kemas, bersih dan lengkap iaitu baju kemeja lengan panjang dan bertali leher bagi pegawai. Staf lain boleh memakai kemeja lengan pendek/panjang tanpa tali leher. Staf lelaki digalakkan memakai pakaian kebangsaan yang lengkap pada hari Jumaat.

Perkara 4. Bagi staf wanita pula, penampilan hendaklah tidak menjolok mata. Staf wanita yang beragama Islam, pakaian hendaklah tidak melanggar tatasusila dan agama. Mereka tidak dibenarkan memakai pakaian kasual pada hari-hari bekerja kecuali seluar slack dan berkot.

Untuk kelihatan kemas dan sempurna, pakaian kasual sangat tidak sesuai dipakai sebagai pakaian kerja. Staf perlu dapat membezakan pakaian kasual yang dipakai bersantai-santai dengan pakaian yang sesuai bagi berhadapan dengan pelajar, bergaul dengan rakan sekerja dan berjumpa pegawai atas dalam urusan kerja atau mesyuarat.

Pemakaian seluar dikalangan staf wanita perlu dielakkan kecuali seluar "slack" yang dipadankan dengan baju kod. Warna yang sesuai ialah warna gelap seperti hitam, coklat gelap, biru gelap atau warna pastel. Pemakaian baju korperat menggunakan seluar slack hitam yang longgar atau lebih selamat dipadankan dengani kain hitam, baju perlu labuh menutupi bahagian pinggul.
Ada bagusnya juga email ini dikeluarkan, ada staf yang pakai cam nak gi jalan2 makan angin je.. Aihhh!! Lallalalla!~


8 comments:

Lifesaver said...

ok pe pakai kemeja.smart je

nURmALa mAZLan said...

wawa,
akak la tu yg gi kerja cam nak gi jenjalan tu
ahaks~ :P

Cik Cookie said...

pose ayu sehhh...mantop and semesti chumell

Rashid said...

Saya suka pakaian itu.. terserlah gaya, mutu dan keunggulan. Bak seperti 'tokoh korporat'..

Wawa_Nadwa said...

Lifesaver :

tu la tp ade org tak ske.
kite ni kan gomen.
tp takkan la nk kena pkai kurung je kan.
bosan,,
=)

Wawa_Nadwa said...

nURmALa mAZLan :

hahaha!
akk, sy ckp staf gomen tau.
akk takpe kot..
hehehhe!

Wawa_Nadwa said...

Cik Cookie:

mekacehh!
(^_^)

Wawa_Nadwa said...

Rashid :

wahh!
cikgu puji2 ni ade pape ke??
heeeeeeee.
takde la gurau je.
(^_*)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Penafian @ Pemberitahuan

Segala isi kandungan dan gambar-gambar di misswawa's blog ini tidak boleh ditiru, dihasilkan semula dalam bentuk-bentuk lain, dipindahmilik, dicetak, disimpan atau digunakan semula. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit dan/atau rujukan kepada misswawa's blog . SEKIAN dimaklumkan sekali lagi

apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut akta AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998