Wednesday, October 7, 2009

Kesinambungan "Kejadian itu.."

Seperti yang dijanjikan, ini adalah kesinambungan entry "Kejadian itu". Aku baru je kasi mukadimah, ade yang seram la, takut la. Hehhehe! Relaks la wehhh!! Korang takut, aku ni lagi takut. =P

ok ok.. seyes ok!

Malam raya ke 3 yang lepas, rasanya kami semua baru balik dari karaoke kot masing2 kepenatan lepak la jap. Lelaki lepak umah pakcik(umah pakcik depan umah tok je), yang perempuan lepak bilik rumah tok. Masa tu dalam pukul 8 lebih la..

Aku dengan intan (adik sedara) d0k gossiping dalam bilik tuh. sambil baring atas katil. Tertibe dengar riuh rendah kat luar rumah. Tapi sememangnya rumah tok ni riuh sbb ramai orang kan. Takde la kisah sgt. Sambung lagi borak2 dengan intan. Pastu dengar makteh d0k jerit2. Kiteorg relaks lagi.. "Ni nape nakal sgt niiiiiiiiiiiii haaa.. Nak jadi ape ni... Main terjun2.. Nak jadi superman ke??!!!!!!" Hahhh.. aku dengan intan berpandangan.. Ape lagiiii.. terus larik kuar tgk ape yang terjadiiii...

Sumpah! aku mmg tak dengar bunyi jatuh ke, bunyi berdentumm ke, bunyi pape mase dalam bilik atok tuu.. Sbb tu taktau ape-apa..

Bile kuar tgk dorang berkerumun kat ruang tamu. Mengadap dak nih, izat. Makteh, mak dia ni d0k marah2, dok bising2.. aku ni taktau ape2.. Relaks kan la makteh.. "Eyh makteh ni relaks laa.. terkejut dak tuuu.." Terus diam ok.. yela bagi budak tu co0l dulu.. Yang aku ni blur.. Masih taktau ape yg terjadi.. "eyhh nape nape napeee nii???" Ni haa izat jatuhhh dari atas..
hahhhhhhh????!!!! kenapa?? dia lompat ke ape??

Bukan lompat ye korang. Papan tu dah reput kot, tertolak sikittt je. Dummmm jatuh bawahh. Mula-mula tu semua pikir yang izat ni main lari-lari kat atas, tertolak dinding itu dan terjatuhh. Tapi cerita sebenar adalah sebaliknya. Takkan dia tertibe bleh tolak papan tu?? Jeng jeng jeng..Jatuh diatas pasu ini. Yang nampak izat ni jatuh, paktam, abah dan aik. Dorang lepak kat luar rumah pakcik, mengadap rumah t0k ni, tau2 ada budak jatuh je.Mase jatuh tu paktam terus lari dan angkat izat masuk dalam rumah. Takut ade patah2 ke kan. "bwk gi hospital bwk gi hospital.." kecoh la kejap mase tu. hehehe! yela tak penah lagi selama ni ada siapa2 jatuh dari rumah t0k ni. Nasib baik tidak mengalami sebarang luka yang teruk. Cuma calar-calar je. Kepala pun takde benjol ke lebam ke semua takde.. Semua kehairanann, pelikss.. tapi syukur alhamdulilah tak jadi pape..
Dia sedikit terkejut. Soalan bertubi-tubi tanye camne bleh jatuh dan sebagainya. Tak terjawab budak tu. Yela ko tanye waktu dia tengah terkejut mmg la tak jwb kan.. bagi dia tenang duluu.. Dia baru lepas mandi ni.. towel tu pon tak terbukak ok, tetap ikat baik punyerr.. =P

Aku ada gak tanye dia.."Ade rase org t0lak tak.." Hahhahaa. soalan over tauu.. yela nak jgk kepastian.. =PUntuk pengetahuan korang, takde siapa yang berani tido kat atas tuu. Kalau kiteorg balik mesti carik bilik bwh je, jangan haraplah nak naik atas. Tapi antara adik beradik mama, makteh dan keluarga dia je akan tido kt atas. Mungkin bwh penuh ke taktau la kan..

Rumah kat atas tu rumah pusaka
. Dah bertahun lamanya rumah itu dibina, kalau korang jalan kat atas tu mmg buleh dengar la dari bwh. Budak2 lari kat atas, memang pening org kat bwh. hiks!

Cerita sebenar yang dicerita dari makteh, mak dia la..

Rasanya izat takde lari pon. Makteh tgh lipat baju kat atas, izat naikkk lalu depan makteh terussssssssss je ke dingding ituu.. Dan terjatuhhhh.. Yang makteh nampak hanya kaki izat je mase jatuh tu. Cam ada 'benda' yang bwk izat ke situ. Semua tertanya-tanya malam tuh. Izat ni tak tinggi pon tapi runtuhan papan itu lebih tinggi dari izat. Mama geram pi naik atas tendang dinding papan yang kat atas tu. Masih kukuhh!! "Relaks la ma, kang runtuh plak rumah t0k ni.." Hahhaa.. aiyoo..
Ok, mama selalu ada pesan kat anak-anak dia. Kalau kat kampung jgn buas sgt. Biasa la rumah lama byk pantang larangnya. Ada lah penjaga dia, org dulu2 ni ntah macam2, kita pun sendiri susah nak paham. Mama byk kali pesan "jgn baling2 benda kat atas rumah atau siling rumah.."

Budak2 biasa la tu. Main baling2, campak benda kan. Kita pon takleh larang, kena la faham budak mmg cam gitu, nak main aje. Makteh cerita izat ade baling kotak tisu kottt, makteh dah marah pun, tak sangka jadi camtuhh.. Wallahualam...

Pastu kalau turun tangga tu terus turun jangan t0leh2 belakang dah. argghaaaahhhh! tertibe tegak bulu roma aku.. hahha..

Satu lagi, kalau masuk rumah pusaka ni "Nawaituu" kena baikk.. Jangan la ada niat jahat atau yg bukan2, ada laaa nanti..
bile kitaorang tanye kenapa, mama akan ckp ikutt je la jgn byk tanye. Heeeee!!~

Alhamdulilah, selama aku d0k rumah t0k, takde apa-apa yang terjadi. Cuma, yela kita kena la hormati dan ikuti pantang larang ituu. Jgn cabar. Malam tu macam takot gak nak tido tapi jgn pikirkan sangat, anggap ape yang terjadi itu satu pengajaran..


Malam tu tok takde rumah, tido rumah maklang, kan ade kenduri kahwin kan.. Masing2 semua ckp "Jgn bgtau t0k lagii tauu.. tunggu t0k balik rumah dulu.." Jgn cite kat sape-sape lagii.. nti soh paklang tgk-tgk kan ape yang terhadi.. Hanya paklang je yg tau cerita sebenar..







23 comments:

ChiLaBaey's said...

Fuyooooohhh.... macam misteri nusantara lah pulak.... oklah kalu masuk lift rumah jangan pandang belakang..... tau... ngeri siut....

ChiLaBaey's said...

Fuyooooohhh.... macam misteri nusantara lah pulak.... oklah kalu masuk lift rumah jangan pandang belakang..... tau... ngeri siut....

adenium said...

cuak gak camnih....

Ceera said...

oh menyeramkan sungguh

nasib baik budak tu takde apa2..

Lifesaver said...

ish..ganas benar...

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

seram lah wawa...brrr...ini leh wat nobel ni... =D

Lionel Azry said...

bagi alamat nak try duduk umah tu ;)

QueenJah said...

Hiiii....makcik QJ yg dah tua2 ni pon seramlah baca kisah ni...

Rashid said...

salam wawa

saya baca lompat-lompat je.. Bukan takut tapi sunyi le kat sini..hehe.

Lain kali jgn citer kisah spt ni k.. kalau entri gak. bagitau "amaran awal, sila baca di siang hari je"

ahakss!!

eRRuL "BuLaNsYnDrOM" said...

seram!!!.. ni leh wat filem ni.. ish.. meremang bulu kaki aku ler.. serius!!

atty's said...

ya allah ..kalo ikut kedudukan..jatuh ..tu .tinggi gak.lepas tu jatuh atas pasu...
tp nasib izat takde apa2...seriau je..dgr budak jatuh..tinggi lak ..tu..

nak tau ..apa kata paklang..?

Wawa_Nadwa said...

ChiLaBaey's :

uiks..
tertibe..
hehhee.
huii seram tuu.
=P

Wawa_Nadwa said...

adenium :

gile la klu tak cuak kan.
mau demam2.
=P

Wawa_Nadwa said...

Ceera :

sib baik la tak ape2 kan.
klu patah riuk kan susah.
sia-sia je..

Wawa_Nadwa said...

Lifesaver:

siapa ganas??
=P

mai a.k.a ibu leya said...

uikss.. wawa.. suspen je story nie..
:)

Wawa_Nadwa said...

Blog Anuar Kamaruddin™ :

nobel ek?
nuar tlg buatkan buleh?
hahaha.
=P

Wawa_Nadwa said...

Lionel Azry :

ckp besar dak ni ehh..

Wawa_Nadwa said...

QueenJah :

tak kira la muda ke tua macik QJ..
takut tu tak kira umor.
=P

Wawa_Nadwa said...

Rashid:

l0h.
haha.
penakut gak cikgu ni ye.
sabo je la.
=P

Wawa_Nadwa said...

eRRuL "BuLaNsYnDrOM":

bulu kaki??
hahhaa.
adoii..
=P

Ɖαʏαн Ɩɛ∂αʏαн said...

terbaekk arh cite kak wawa.. hee~ meremang bulu tengkuk den..

nak taw apa paklang kate??

hihihihi~ mase izzat jatuh tu..ade s0mething sambut dy..tu yang x de pa pe tu.. :)

Wawa_Nadwa said...

Dayah :

kannnn! seram je mlm tu..
hehehhee!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Penafian @ Pemberitahuan

Segala isi kandungan dan gambar-gambar di misswawa's blog ini tidak boleh ditiru, dihasilkan semula dalam bentuk-bentuk lain, dipindahmilik, dicetak, disimpan atau digunakan semula. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit dan/atau rujukan kepada misswawa's blog . SEKIAN dimaklumkan sekali lagi

apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut akta AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998