Thursday, August 20, 2009

Kursus Kenegaraan 2009

Amaran : Entry ini sgt panjang dan byk berkisarkan sejarah. Sape yg rase2 tak minat sejarah tu takyah la baca yerrr.. Aku dah bagitau awai2 dah nii.. Tapii kalau korang nak kesedaran, baik la baca sampai habes.. =P

Apa-apa pon entry mesti dimulakan dengan gambo aku dulu ye. hiks! Berbaju putih ala-ala budak sekolah, rase seronok gile dapat pkai baju putih ni.. Ni nak cite pasal Kursus Kenegaraan tempohari, atau lebih dikenali dengan BTN.

Huiii.. memang la rugi kalau ade sape2 yang tak penah pergi kursus kenegaraan ni, bagi aku ia memberi pengalaman yg begitu berharga, selain itu membuka mata, fikiran dan hati utk lebih terbuka tentang hak-hak org melayu, dan semangat kenegaraan lebih tebal. Waaahh.. gileeee siott.. wawa dh terer okey bab ni. hehehe!

Serius aku katakan aku tak berapa minat tentang SEJARAH ni, dari zaman sekolah lagi kalau bukak je buku sejarah mata mesti nak terlelap, ngant0k. Cikgu punye la semangat bercerita kat depan, anak murid masing2 tongkat dagu. Heee!!~

Bagi aku DULU-DULU sejarah ni tak penting, pasal jajahan British, Jepun, Tok Janggut, Parameswara, Politik dan sebagainya. Ouchhh.. Letih kalau kena baca dulu kooo, so result SPM utk subjek sejarah ni pon ckup ckup makan ajoo.. Heeeeeeeeee!!~
makin pjg plak heeeee nyeee.. =P

Bile menghadiri kursus ni, tanggapan aku silap. Memang benar sejarah itu sgt penting. Camner tanah melayu dijajah, camne pergerakan politiknye, camne tertubuhnye bla bla bla blaa blaaaa.. Dan yang paling penting macam mane negara kita merdeka. Seee seee seeeee.. sekarang aku cite psl sejarah okey, yang dahulu nye aku tidak tau papeeeeeee.. =P

Duluuuuu.. rusuhan diadakan sebab nak mempertahankan tanah melayu, utk menuntut kemerdekaan tapi sekarang ade rusuhan sebab ape?? Ape lagi yg mereka mahukan.. Huiii tertibe terasa vagga beb aku buleh buat entry nii.. kekekekkeke!~

Sebenarnye semangat aku berkobar-kobar ni nak buat entry nii.. Tapi ckup la kot sampai cinii.. =P

Seperti sedia maklum, sume dah tau kan nama aku kan. No aku 106.2 hari engkoo d0k kat sane, memang dengar je la ceramah pasal SEJARAH. Huiii.. kan sudah aku katakan bahawa, bukak je cerita pasal sejarah, mata ni automatikk akan ngant0k. Hahhaha!

Mase dalam dewan tuu, ramai gile aku tgk sedang bertakafurrrr (tido) dengan kusyuk nyeee, aku ape lagii pala tegakk je, tapi mata lelap. Wakakkaka! adoii mmg lawakk.. Yang lagi lawak nye penceramah tu tak perasan ke ramai gile org dh ngant0k dan tak beri perhatian kt dia. Totapp jgk teruskan ceramah dia smpai abess.. hiks!

Kat dalam dewan kan beso, kalau mata korang tertutup pon bukan dorang nampak, badan kena maintain duduk baikk punyeee.. Tapiii bile dah bahagikan kumpulan, bile masuk dalam kelas jangan haraplah korang nak tido, fasi depan mata je, nak terlelap je baikk je dia sergah. Hiks!

Ok, ni group aku. Kumpulan 8. Ahli-ahli nye sgt emcem2 dan sgt comei. Hehhee!~
Yang ujung tongkat daku tu Ajib, Abang, Arma, sape plak name tudung itam ni lupe la plak, dan tudung belang itu, Harnani.
Bile dalam kumpulan kecik gini, bile bercerita tentang sejarah aku lebih paham. Dari ko ceramah ntah ape2, membebel2 mmg tak phm la. Bile dalam kelas gini kite buleh berbincang, berkongsi dan mcm2 pendapat kita buleh dapat. Mase dalam dewan mmg satu ape pun aku tak masuk hotak, bile dalam kelas ni baru aku paham ckit ckit dan ckittt.. Kena hafal pon sbb ade exam, kalau takde exam masuk tinge kiri kuar tinge kanan.. Hiks!~

Pkai spec tu Fadzly, Iskandar, Pie dan Aizat.
Pada hari yang seterusnye, setiap kumpulan ditugaskan utk menyanyikan lagu-lagu patriotik. Ade yang dapat lagu Jalur Gemilang, Tanggal 31, Malaysia Boleh, Malaysia Berjaya, dan kumpulan kami dapat lagu Wawasan 2020. Tak practise ape pun, bagi mase hanya 5 minit, nak berlakon pon tak sempat kan, so kami decide tuk sajak dan bernyanyi sajorrr.. Malehh la nak over sangat.. Heee!~
Kumpulan ni aku rase, mereka yang paling bersungguh-sungguh buat persembahan dorang, siap ade kostum bagaii.. Mane dapat pon taktau la. Tapi mereka mengambil masa yang lama la kan bile dah buat lakonan tu, sah sah markah akan dipotong walaupon hebat mane sekalipun. Tapi dorang mmg BEST!~Dann akhirnye kumpulan kami plak, mula sorang2 kena baca atau kena bersajak bait2 lagu Wawasan 2020, pehtu baru nyanyiiii tanpa musik okey...
Suare kejantanan terserlah, suara kewanitaan jugeee agak terserlah. Diselang seli kan lirik laki dan perempuan, dan seterusnye nyanyi sekali.. Huiii tak ke sedapp tuuuu.. Hahhaha!~Jam tepat kol 10.05 malam. Hiks!Sebenarnye kamera, hp dan lain2 tidak dibenarkan bawa didalam dewan. Kiteorg ingat malam persembahan buleh je bawak kan. Bergambo beria-ria pon dorang kt belakang tgkk jeeeee.. Heee!~ Bile dah akhirrrr tuu baru buat annoucement "tidak dibenarkan bwk kamera yerr.." dh abes tu simpan la. Dapat la amek gambo time persembahan tuu.. =PBerkat kesungguhan dan kemerduan suara masing2, akhirnya malam tu kumpulan kami buleh menang. Cam heran je, masing2 tak percaya.. "ehh btoii ke kite menang.." Kekkeke! Terima la hakikat mmg kite la yg menang. Hadiahh??? Penginapan 3hari 2 malam di situu.. Sape nak wehh.. Masing2 tak sabo dh nak balik.. Lallalla!~Ni panjang lagi ni entry niii. Nak sambung keee nak buat entry lain.. Hurmm.. Sambung je la.. Hehhehe!

Gi kursus ni bukan takat nyanyi je yee. Ade juga bersukan bagaii.. Balik je dari kursus badan masing2 sakit. Sakit urat la, sakit otot la, sakit pala la, mcm2. Mase kena lari 2km tu dorang kasi la mase laki dan perempuan. Letihhhhh gilerrr siotttt.. Ingatkan dekat je 2km tu, jauhh gakkk.. Rase nak pitam pun ade, aku larikk okeyy. Tapi takde la laju. Kalau laju mmg tak abes la smpai ke garisan penamat kan. So far 2km tu aku dapat abeskan dalam mase 15minit 48 saat. Heee! Ok la dari 30 minit kan. =P

Ujian tahap kecergasan plak, aku mmg OUT!! Umo 23tahun tapii tahap keupayaan/ kecergasan aku sekarang same dengan umo 55tahun.
55 tahun koooo.. Mmg tak larat dowh! =P
Paling aku terase dan sgt sedih bile tgk video yang dorang tunjukan. Berkenaan kekejaman negara luar, mereka yang tak bersalah jadi mangsa. Perang sane sini, rusuhan, mengeboman. Ngeri pon adee.. Sedih mmg sedih.. Lagi2 bile org melayu tak bersatuuu.. Bile org cina dan india menggunakan ayat suci Al-Quran, mempersendakan.. mase ni aku betoi2 sedihh.

Haaa.. satu lagi bile dorang tanye. Dah mendaftar??
Bukan daftar kawen nyee.. Daftar mengundiii.. Sape2 yang belum mendaftar tu gi la mendaftar kena kita ade hak tuk memilih. Aku dah daftar dah.. ahahhaa. Malu gile kalu cite psl ni. Biar aku dan rakan2 saje yg tauuu.. =P

Aku teringin gile nak try Flying Fox, panjat sane sini, masuk utan, redah sungai, cam aktiviti yang mencabar sikitt. Tapi adoiii nan adooooo.. Kempunan akuu. Hiks!

Masuk je bilikk, mesti masing2 tdo jap. Pantang dok atas katil, dapat lelap kejap pon jadi la. Hahhaha! Sebelum gi kursus ni ade org cite tdo tak ckup, mandi tak sempat. Tapi aku rase OKEY je.. BEST ape.. Hehhehe!




17 comments:

ChiLaBaey's said...

Cam dak sekolahlah pulak sekali tengok.... hehehehe.... oklah selamat kembali ke pangkuan keluarga.... :p

ChiLaBaey's said...

BTN memang best sebenarnye walaupun penat... tapi pengalaman tu yang penting.... sejarah memang mengajar kita erti kemerdekaan... :) kita kena bangga dengan negara kita sebenarnye.... oklah lepas ni kena pergi Tugu Negara untuk menyempurnakan semangat kemerdekaan negara kita.... hehehe... macam cikgu sejarahlah pulookk... :p

atty's said...

semuanya comey2 belaka..
kty suka subjek sejarah ..

Sis-Lin said...

adeiii semput mmbaca nye..hehehe

apa2 pun wawa nmpk chubby la skrg..hehehe

selamat menyambut ramdhan bt wawa & family..

Sis-Lin said...

hehehehe..selamat berpuasa bt wawa..

Bebo said...

betullah ckp sis-lin..
wawa dah chubby ckit..tembamnye pipi..

Zyma Saad said...

WAWA......

ADA TUGASAN UTK WAWA. CHECK IT OUT KAT BLOG AKAK ZYMA.
SELAMAT M`JALANKAN TUGAS JWB TAG. NGEH 3X.....

:)

Wawa_Nadwa said...

ChiLaBaey's:

bile lagi nak rase cam dak sekolah klu tak gi kursus ni kan.
hehehhe!

Wawa_Nadwa said...

ChiLaBaey's :

bile dh gi kursus ni br tau bertapa penting nye semua ni.
kalau tak malas nak amek tau.
hehehhehe!

Wawa_Nadwa said...

atty's :

comei sbb pkai baju sekolah ke ape.
hehehe!
=P

Wawa_Nadwa said...

Sis-Lin :

hahhaha!
smpai semput2 baca ye kak.
kekekke!

chubby??
alaa sis.. bdk2 BTN pon kate wawa dh chubby.
hahahhaha!

SELAMAT BERPUASA KAK!!

Wawa_Nadwa said...

Bebo:

ekk.
yeke,
adoii takpe nak puase dh.
buleh la kempis kan ape yg patut.
kekekke!

Wawa_Nadwa said...

Zyma Saad :

wokeh!
nnti wawa buat ye kakk..
=P

Anonymous said...

BTN yang makan tido ajer...heheh asal masuk jer bilik tido..

ChiLaBaey's said...

Bagus x3... Dah ada semangat dalam diri... Selamat berpuasa ye Wawa.... dan Selamat Bersahur pagi nanti... :)

Framestone said...

dah lame xjoin BTN huhuhu...cam seronok je

Lifesaver said...

hehehe..mcm biasa je tgk kumpulan hening cipta tu...sama tmpt la kita BTN...hik3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Penafian @ Pemberitahuan

Segala isi kandungan dan gambar-gambar di misswawa's blog ini tidak boleh ditiru, dihasilkan semula dalam bentuk-bentuk lain, dipindahmilik, dicetak, disimpan atau digunakan semula. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit dan/atau rujukan kepada misswawa's blog . SEKIAN dimaklumkan sekali lagi

apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut akta AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998