Wednesday, August 26, 2009

Abah tak sihat..

Hari pertama puasa, aku dan keluarga menerima sedikit kejutan.. Kejutan yang aku rase betui2 menguji aku..
Waktu berbuka utk hari yang pertama mesti la macam2 juadah dan lauk yang ade kan.. Antaranya Sambal udang, kangkung goreng belacan, telur dadar, kueh melaka dan byk lagi laa. Mase nak bebuka tu abah dah ckp.. "Ma.. abah takleh mkn kangkung maaa.. " Mama plak.."Ala bahh.. mkn je la ubatt.." Aku pun tak pasti nape abah takleh makan. Perut abah ni sensitif ckitt, ni takbleh makan tu tak bleh makanade la tuu.. Org kate sejuk laa.. angin la.. taktau lah!

Pas makan ok je.. Masing2 bersiap tuk gi s0lat tarawih.. Abah turun dulu dan yang lain menyusul kemudian.. Mula2 solat ishak dluuu.. adik lelaki aku yg bujang tu saff depan, abah kat saff belakang.. Aku dan mama mesti la kt saff perempuan..

Mula2 semua berjalan dengan lancar.. Pas je solat ishak adik laku bujang aku tu t0leh belakang tgk abah dah takde. Dah balik.. Dalam hati dia.. "aihhh.. tarawih pun belum mula abah dah balik.." kehairanan.. Teruskan ajeee..

Solat tarawih 8 rakaat je.. Pas tu witir 2 dan 1 rakaat.. Aku ngn mama d0k saff depan sekali tempat perempuan tuu.. Tgh2 s0lat.. Adik kecik aku tuu panggil.. " Mama.. mama.. mama.. mama..!!" Takde la jeritt.. tapi kite buleh dgr la.. "Kakak.. kakak.. kakak..!!" Dalam hati aku ni dh geram dah. Siap la ko balik kang.. tak nmpak ke org ngah s0lat ni..

Dia masih teruskan memanggil.. Mase tu pon dah witir 1 rakaat dah pon..

Hati mula tak sedap.. nape adik panggil tak henti ni..

Agaknye aku dan mama tak bg respon dia pun selamberr je masuk tempat perempuan, gi kat kiteorg dengan muke pucat nye.. "Maa.. abah gi hospital ampang.. abah sakit.." Hahhhh! mama terkejut la.. aku singgung mama sbb dh rakaat akhirkan so abeskan je la dlu.. heee! sempat bg signal koo. =P

Sib baik dah abes berlari kuar surau, terus naik atas. Tgk umah abah dah takde, ghupenye dia dh call adik badik dia s0h tolong hantarkan.. Kiteorg pon mmg tak bwk hp, dia call je adik2 dia.

Mase sampai hospital tu aku tgk adik badik dia sume ade. Hahahha! Family abah ni, kalau sape2 je sakit memang berkampung la kat hospital tuu ramai2.. Adoii..=P

Mula-mula mama je yang buleh masuk. Bile mama kuar je "Kak, abah ngah guling2 atas katil tu tahan sakit, tekan2 perut diaa.."

"Teruk ke maa.."

"Ntah laaa.. dah cucuk 2 kali dah.. sakit lagii tuu.."

Kali kedua mama masuk. Pehtu kuar.. "Kak.. abah nak jumpe.."

"Huh!"

Bile aku masuk je, aku tgk abah atas katil ngh tahan sakit.. Adoii. Aku mmg tak penah tgk abah sakit seteruk ini, kalau sakit2 perut biase tu penah la.. Abah mmg la ade masalah ckit tang perut tuu dari dulu lagi.. "Sakitt.. sakitt kakk.." tgk air mata abah dah meleleh.. ni yang aku lemah nii. aku mmg takleh la tgk abah sakit2 gini, menangis jgk la tgk abah.. sedih wooo..Tak d0k lama pun kat dalam tu sbb tak smpai hati la tgk abah camtu.. Pastu aku s0h adik laki aku plak yang masuk.. Dia pun kejap gakk.. katenye tak smpai hati gakk. Mata dh merah je.. nak nangis la tu cam aku taktau tp pandai c0ver. hiks!2 cucuk tak jalan gakk.. kasi lagi 1 cucuk.. time dia cucuk tu aku plak yg seram.. hahha! Abah relaks je... yela tgh sakit.. lantak la nk cucuk byk mane pon kan.. janji sakit tu kurang..Mase ni mmg kiteorg d0k je kat luar, adik badik abah yang lain sume dah balik. Tinggal kiteorg je. Nak tunggu d0ktar check tu punye la lame koo.. Dorang dahulukan yang emergency.. Malam tu ramai plak yg accident, katil belah2 abah sume yg berdarah2.. Abah pun dah kurang sakit nye, biar la d0ktor check org yg memerlukan..Sampai kol 3 pagi kiteorg masih menunggu. Ngant0kk gile seh! Yela kite cume nak tau abah ni sakit ape kan gastrik ke? apendiks ke?? Batu karang ke?? Angin dlm peerut ke?? Takde jawapan pon.. Doktor s0h tunggu 2 3 minggu lagi.. Nk tgk camnerr..
Last pose dari adik guwe "Kami Sedia Membantu" Heee!Penah dulu sekali abah senak2 perut gakk.. SOh aku hantarkan kat GH, pehtu dalam kete.."aduhh sakit kak.. sakitt.." apu pun ape lagi tekan la minyak, pecut laju tak henggat punye. Abah cuak la kot tgk aku cam kelam kabut semacam je, yela tak ke ko cuak bile dah abah aduhh aduhh aduhhhh dlm kete tu. Heee! Sekali.."Kak, takpe kak bwk slow2.. abah ok.. Aduhhh.." Heee!

Ade yg kate kencing tak lawas la.. batu karang laa.. siap kasi macam2 petua. Amek suratkaboo pastu bakarrr, dann kencing atas kertas yg terbakar itu.. hahhaha! Korang rase logik tak.. aiyoo..

24 comments:

khaLifah feDi said...

dh okeh ker abah kamoo?

Wawa_Nadwa said...

khaLifah feDi:

alhamdulilah.
semakin baik.
tp tu la masih sakit2, takleh mkn byk.

syanaim said...

::doa smoga abah wawa sihat k..smile::

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

aduh...lepas ni abah kene berpantang gak tu, kang berulang kali kalu dibiar makan itu ini...

semoga abah wawa sehat cepat =|

ku tak sempurna said...

gastrik kot ni..
lama betul nak dpt resultnya ya..

harap ok2 je... :D
.
.
.
.
kencing atas sokkabar?? biar betik!! hihihi

Wawa_Nadwa said...

syanaim :

maceh kak.
=P

Wawa_Nadwa said...

Blog Anuar Kamaruddin™:

mmg byk pantang.
abah takleh mkn, kiteorg pon terpakse la berpantang jgk.
=P

Intan ~ Nur Azlina said...

moga abah awk cepat sihat, mkn kena byk pantang ni :-)

ChiLaBaey's said...

Alamak wawa, seram sejuk saya baca entry awak ni... Macam tulah saya rasa masa bawa bapa bulan April hari tu... Kena bawak bersabar dan jangan mudah putus asa serta kena berfikiran terbuka... Insya_Allah semuanye akan selamat... Abah awak masih muda dan masih banyak peluang untuk buat rawatan.... :)

Wawa_Nadwa said...

ku tak sempurna :

harap2 ok la.
biase la bg yg lebih memerlukan.
hiks!

hahhaha.
tu dgr2 la.
biasa la org2 tu ni.
peliks2 ckitt.
=P

sasha* said...

semasa dia ada ni,wawa jagala dia ok :)

farish sinclair said...

siann kt wawa..

Wawa_Nadwa said...

Intan ~ Nur Azlina:

maceh intan.
=)

Wawa_Nadwa said...

ChiLaBaey's :

wawa tak bleh tgk abah camtu.
kesian sgt.
yela muda lagi tu yang risau.
kena la jaga dari sekarang.

Wawa_Nadwa said...

sasha* :

hmm..
betul tu.
=)

Wawa_Nadwa said...

farish sinclair:

nape shian kat wawa plak rizz.
sepatutnya kesian kt abah wawa.

=P

MuMMy 2 Haqq said...

semoga abah wawa sembuh seperti biasa..

♠ y.a.n.i.e putrajaya ♠ said...

>> salam ramadhan wawa....

semoga abah kamo0 cepat sembuh yer....amin

KUNTONG said...

Semoga ayah wawa sembuh dan dapat menjalani ibadat puasa dengan sempurna.Kirim salam kat abah, katakan orang Batu Pahat doakan agar senantiasa sihat dan terus sihat. Ammmin, ya Robalalamin.

DaliaLiyana said...

amboi..panjang nyer entry,,,pasni leh try tulis novel k...nnt akak org pertama beli...:)

ibu_umairah said...

macam mana abah wawa.......mesti risau kan bab pada bulan puasa ini

Lionel Azry said...

semoga dibulan mulia ini..ayah anda akan sembuh..

atty's said...

semoga abah wawa..cepat sembuh..amin

Lifesaver said...

smg abah kamu cepat smebuh!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Penafian @ Pemberitahuan

Segala isi kandungan dan gambar-gambar di misswawa's blog ini tidak boleh ditiru, dihasilkan semula dalam bentuk-bentuk lain, dipindahmilik, dicetak, disimpan atau digunakan semula. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit dan/atau rujukan kepada misswawa's blog . SEKIAN dimaklumkan sekali lagi

apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut akta AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998