Tuesday, June 16, 2009

Jangan Pandang Belakang Congkak

Di sebuah kampung tinggal seorang tua bernama Pak Sudir, seorang yang sangat kaya dan dikatakan memelihara saka. Melihat pada raut wajahnya, tiada siapa menyangka usianya telah mencecah hampir 125 tahun. Pak Sudir tinggal dengan seorang pembantu iaitu Mustika.

Di saat kematian Pak Sudir, pelbagai kejadian aneh telah berlaku menggemparkan penduduk kampung. Dikatakan Pak Sudir telah lama meninggal dan yang terlantar sakit itu adalah sakanya. Seorang bomoh terkenal, Pak Mor dipanggil dan setelah berlaku pertarungan dahsyat, saka telah berjaya dikeluarkan dan Pak Sudir akhirnya meninggal dunia.

Di Kuala Lumpur, 3 orang pemuda telah mendapat sepucuk surat setiap seorang daripada Pak Sudir menjemput mereka datang ke rumahnya. Punai, seorang penyeluk saku, Asmat bekerja di tempat letak kereta dan Johan pula seorang jurujual. Pada hari yang ditetapkan, ketiga-tiga mereka tiba di rumah Pak Sudir.

Di sana barulah mereka tahu yang Pak Sudir adalah datuk mereka dan mereka bertiga adalah sepupu. Mustika memberitahu lagi bahawa mereka bertiga bakal mewarisi harta pusaka peninggalan Pak Sudir sekiranya mereka berjaya mematuhi syarat-syarat yang ditetapkan. Mereka hendaklah bermalam di rumah tersebut selama 3 malam berturut-turut dan tidak boleh menyentuh apa-apa barang di rumah tersebut terutamanya sebuah congkak usang. Oleh kerana syarat itu dianggap terlalu mudah bagi mereka dan ini adalah peluang untuk hidup senang, mereka pun bersetuju dengan syarat-syarat tersebut. Apa yang mereka tidak tahu adalah, sebenarnya mereka akan mewarisi ilmu saka Pak Sudir jika Berjaya mengharungi tiga malam tersebut.

Pada malam pertama, mereka telah terjumpa congkak usang yang dimaksudkan oleh Mustika. Mereka membelek-belek congkak tersebut dan apabila dibalikkan di belakang congkak itu, terdapat tulisan Sanskrit yang terukir. Ketika itu juga tulisan tersebut seperti mengeluarkan cahaya dan terkena pada muka mereka bertiga lalu mereka pengsan. Mustika dari awal hanya memerhatikan pergerakan mereka bertiga itu.

Kampung yang telah aman semenjak kematian Pak Sudir tiba-tiba gempar. Orang minyak telah muncul dan mendapat mangsa pertama. Satu makhluk yang menyerupai hantu raya juga telah muncul dan telah memakan ayam satu reban dan satu makhluk yang menyerupai toyol telah muncul dan mencuri duit kepunyaan orang kampung. Ketiga-ketiga kejadian itu berlaku serentak pada malam yang sama.

Pada pagi esoknya Punai bangun dari tidur dan hairan bagaimana satu bra boleh tergantung di lehernya. Johan pula bangun dengan bulu-bulu ayam dan darah ayam penuh di mulutnya. Asmat pula bangun dan di poketnya penuh dengan duit. Mereka sendiri tidak tahu apa yang telah berlaku pada diri mereka. Pagi itu satu kampung heboh dengan tiga kejadian yang berlaku serentak pada satu malam itu. Berbagai-bagai andaian telah dibuat oleh orang-orang kampung tentang kejadian-kejadian itu. Ada yang mengatakan makhluk-makhluk peliharaan Pak Sudir telah kembali mengganas.

Pak Mor dipanggil semula. Pak Mor kemudiannya menyatakan yang makhluk-makhluk peliharaan Pak Sudir dahulu telah berkeliaran untuk mencari orang yang sanggup menjaga mereka. Pak Mor menyatakan jika makhluk-makhluk peliharaan Pak Sudir itu berjaya mendapat mangsanya 3 malam berturut-turut maka mereka telah berjaya mendapat orang yang boleh menjaga mereka dan kampung itu tidak akan aman selama-lamanya.




Huiiii.. mmg lawak gilosss cite ni. Hee! Gelagat si cat, lan pet pet n yg sorang lagi tuh mmg kelakar. Tapi aku tak bleh tgk hantu raya tuu.. Muke dia seram weyh, terbayang2 je. Hiks!

Tapi tu la cite melayu, ending mesti cam kurenggg je..

15 comments:

Duke Luce Dell'amore said...

pergh...
dah xyah p tgok kat wayang..baca kt entry ni jew dah tau citer tu..
wakakaka..

paraxixth said...

pak sudir pun lawak.tyme nak mati dengan tyme rakam video untuk cucu die.hahaha

bob kuman pun lawa.sume lawak dalam citer nie

rizz said...

best kew cte nih cik wawas..cm merapu je kekeke

HEMY said...

aku mungkin tgok bila dh msuk kat tv..hehehehe...

salam kunjung

atty's said...

aritu nak tgk..tp full..tgk hannah montana..tp rasanya berbaloi tgk HM.mmg besh.

ku tak sempurna said...

kelakar ke??
aku ada baca review org lain pun dia kata citer ni klakar..

aku bab2 filem melayu ni, mmg tak sanggup... kena pilih pengarah dulu..

Wawa_Nadwa said...

Duke Luce Dell'amore:

HAHHAA.
baca tak same la.
gi la tgk.
=P

Wawa_Nadwa said...

paraxixth:

senang cite dlm filem ni sume lawak la.
=P

Wawa_Nadwa said...

rizz :

cik wawa rase cite ni ok la.
lawak gak.
tp taktau la rizz camne kan.
=P

Wawa_Nadwa said...

HEMY :

hee.
kemut,.
=P

Wawa_Nadwa said...

atty's :

owh erk
wawa taktgk lagi.
nnti nk pi tgk la.

Wawa_Nadwa said...

ku tak sempurna :

kelakar.

ko ni tak menyokong filem melayu kite la.
ish3!
hehhee.
=P

ChiLaBaey's said...

Dah tengok dah making dia.... best giler tapi takde masalah nak pi tengok... Wawa temankan buleh....??? ewah... gurau je.... Akan ku tengok juga tak lama lagi....

MuChUKkK!!!! said...

wow... kne g tgk gak cite ni.. tp mbe2 ade sound, "nnt cite melayu kua kat tv gak ", rase menyirap pon ade.. lau xnk tgk suda la, aku leh g tgk ngn org len.. huhuhu..

Lifesaver said...

la..cter lawak rupanya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Penafian @ Pemberitahuan

Segala isi kandungan dan gambar-gambar di misswawa's blog ini tidak boleh ditiru, dihasilkan semula dalam bentuk-bentuk lain, dipindahmilik, dicetak, disimpan atau digunakan semula. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit dan/atau rujukan kepada misswawa's blog . SEKIAN dimaklumkan sekali lagi

apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut akta AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998