Thursday, May 21, 2009

Membebel..


Bla bla bla blaa..

MEMBEBEL selalunya dikaitkan dengan wanita. Erkk btoi ke??
Hee..

Eeeeiiii.. Aku tak suke la sebenarnya dgr membebel ni, sakittt telinga, sakit pala n sakit hati pon ade (kadang2). Dalam hati aku tak penat ke dorang ni membebel. Pot pet pot pet pot pet.. Hee!


Mama pon kerap juga membebel.. Ade je kdng2 tak kena di mata dia. Kite anak2 ni selalu cam tak suke la bile mama membebel kan. Masing2 lari masuk bilik. hee hee.. (mungkin balik keje penat, sampai umah plak bersepah kan.. hiks!)
Ingat lagi d0lu2 mase muda2, aku akan kemas umah kol 5ptg camtuh la, sebab mama dah balik keje nnti umah dh bersih. Kalau kemas awal2, dah tentu2 umah bersepah balik. huhuhu!! =P


Kat opis ni pon jgk.. Ade la staf senior pangkat makcik pangkat nenek ni dok membebel.. Ini tak kena itu tak kena.. Keje org ni tak complete, tak kemas, tak bagus.. Dalam hati aku "alaaa.. dia pon same.. bg keje kat aku pon tak complete takde plak aku nak membebel" hiks!


Tapiii.. dalam sedar tak sedar.. sekarang ni kadang2 aku pon cam ade penyakit membebel ni. Heee.. Dlu ckp org, tapi sekarang tanpa disedari penyakit itu mula menular dlm diriku. Hahahhahaha! Wanita memang mesti ade penyakit ini kot. Selalu yang jadi mangsa adik-adik, mama n kat boipren "ishh.. awk ni membebel je la.." Tapi bagi aku mane ade aku membebel. Hehe. Tu aku bagi nasihat atau pandangan, mungkin cara aku tu bercakap laju, dah dikategorikan sebagai membebel. Aku tak membebel laa.. aku ckp je.. btoii.. aku tak ske membebel laaa. hehehehhe!Sekarang ni pon lelaki jgk tak lari dari membebel ni. Ade jgkk yang kuat membebel, kalau perempuan yg membebel aku buleh terima lagi. Tapi kalau laki membebel.. Aiyooooo.. Tak sesuaiii la.. =P

Membebel ni same dengan maksud dengan mengomel, berleter, bersungut, merungut, menggerutu, merengus-rengus dan sebagainya. [amek dari kamus dewan]

Maksudnya bercakap-cakap dgn tidak berhenti-henti (biasanya apabila memarahi atau menegur kesalahan seseorang). Mengeluarkan kata-kata secara yg tidak tersusun atau yg sukar difahami. =)

32 comments:

nURmALa mAZLan said...

akak sangat suka membebel kat sisuami..ehehehe

Mama Shaqeer Wife Khairul said...

salam wawa...
akak pun kekadang membebel kat dak kecik yang x tau hape 2...eheheh...

dik nanti amik award kat blog akak...
2 pun kalo sudi yerk...

AbdulWaheeD said...

sy pun suke membebel gak ekekekeke

Lifesaver said...

membebel best kalo kita yg bebel kalo yg pendengar tu..x best la~hehe

Wawa_Nadwa said...

nURmALa mAZLan:

itu biase kak.
=P

Wawa_Nadwa said...

Mama Shaqeer Wife Khairul :

ok kak.
maceh,.
nnti wawa amek ye.
org dh kasi takkan xmo amek plak.
=P

Wawa_Nadwa said...

AbdulWaheeD:

owh ye.
peliks!
=P

ChiLaBaey's said...

Askum Wawa....

Takpe bebelan dari emak ada sebabnya... Kalau tak, dia takkan nak saje2 bebel....

Saya pun dah ada habit membebel sekarang ni.... bebebl kat anak buah dan adik.... kadang2 saje bebelkan so diaorg barulah nak buat kerja.... hehehe.....

Teruskan pembebelan anda dalam kehidupan... janji yang bersebab... jgn merapu dan tak bertempat... nanti orang marah dan menci kat kita.... owwhh... wawa... :)

Wawa_Nadwa said...

ChiLaBaey's :

w'salam.
ye tau sbb tu wawa akan buat mama tak membebel dh..
umah kemassss je..

kdng2 ni membebel dpt mengurangkan stress jgk.
=P

ChiLaBaey's said...

Wahhh... wawa...

Gambar dengan kereta tu ada gaya macam pomen kereta.... hehehe... jgn marah.... :) senyum selalu macam selalu....

nesloais said...

tu air tu nak kasi awak minum ke kereta yg minummmm...

ChiLaBaey's said...

Betul cakap awak.... Ia dapat mengurangkan stress.... tapi tak boleh selalu sangatlah wawa... org boring pulak nanti dgn kita.... dan jgn kerap pulak dgn adik beradik, nanti diaorrg tak takut dgn kita.... sekali sekala tu bolehlah.... hiks2....

khaLifah feDi said...

ala tgk aje nnti klu makwe dh kawen..mesti punyer membebel nie..opkos arr!!!

Wawa_Nadwa said...

ChiLaBaey's :

hahhahaha.
pomen???
x sesuai tau.
cun gilerr pomen dia.
=P

yer..
kdng2 org leh nyampah jgk kan.
camne kite tak ske, cam tuh la org rase.

Wawa_Nadwa said...

nesloais :

owh tu air tuk kasi awk minum.
nak??
hehhehee.
=P

Wawa_Nadwa said...

khaLifah feDi:

takyah tunggu kawen.
skrng pon dh mula membebel.
hiks!
=P

★ Nu♥ℜul ★ said...

membebel dah jadi kebiasaan semua org
xkire tua.muda..

kirenyer membebel tuh tndenyer syang
sbb ader org ambik tntng kite .

hehheehe ..

e f f a said...

haha anak dara kurg sket mbebel..
bila peringkat mak mak bini bini cnfirm pnyakit bebel dtg..
huerm knp tu x tau plak..
nt ar buat resch eyh =D

Wawa_Nadwa said...

★ Nu♥ℜul ★ :

erk.
membebel tandenye syg ek.
hehehe

dik pon ske membebel jgk ke.
amboii dh mcm mak nenek tau.
=P

ChiLaBaey's said...

Tulah , pomennye tu cun sangat... boleh buat untung workshop kereta macan ni... boleh dapatkan no pomen tu tak? kereta saya macam nak rosak lah... nak mintak repair boleh...?? hehehe.... :)

Wawa_Nadwa said...

e f f a :

eyh!
tak jgk la, akk ni cam dh mula berjangkit membebel ni.
tp akk blom kawen ye, blom jadi mak2 bini2 lagik.
hahahha!

psstt.. psstt!
balang kamu pon ske membebel jgk tau.
=P

Wawa_Nadwa said...

ChiLaBaey's :

kekekekke!
adoii..
lawakk nye rs nk terkecin plak.
=P

laku business cam ni.
nk jadi rakan kongsi tak??
hehehe!

Shahrul Azry said...

menaip blog panjang2 umpama membebel jugakkan?? :P

zamdotcom said...

biasa kena bebel ngan budak kaunter pertanyaan sebab banyak ratus kali tanya dia bila bas nak datang? ^^


p/s: ratus kali tanya sebab dia comel ^^ haha..bila kena bebel terus blah..haha ingatkan dia tak perasan tanya dia banyak kali..keh keh

SULTANdiblogBETA said...

klu mngarut tu ktgori bbel x?

ciK LyndaWawa igUana said...

membebel itu lumrah hidup cik wawa!

neezareef said...

kdg kita membebel tanpa kita sedari..tau2 dah pjg bejela2 je becakap hehe

Wawa_Nadwa said...

Shahrul Azry :

eyh tak lah.
kalau membebel kena ckp.
kalau menaip pjg2 tu bkn la.
=P

Wawa_Nadwa said...

zamdotcom :

eii.
gataiii..
=P

Wawa_Nadwa said...

SULTANdiblogBETA :

yela kot.
=P

ChiLaBaey's said...

Wawa... boleh juga jadi rakankongsi awak.... kita share 50/50 keuntungan... tapi tolak 10% royalti untuk model cun kat kedai tu nanti ye.... saya buat marketing.... ok... setuju....????

Rashid said...

ermm suka mendengar dari membebel..
tapi tak suka mendengar bebelan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Penafian @ Pemberitahuan

Segala isi kandungan dan gambar-gambar di misswawa's blog ini tidak boleh ditiru, dihasilkan semula dalam bentuk-bentuk lain, dipindahmilik, dicetak, disimpan atau digunakan semula. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit dan/atau rujukan kepada misswawa's blog . SEKIAN dimaklumkan sekali lagi

apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut akta AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998